مجسمه سازی

آبان صالحی مجسمه ساز و گرافیست


پاپیه ماشه چیست؟


پاپیه ماشه چیست؟

پاپیه ماشه در واقع هنری بسیار کهن می باشد. در بین صنایع دستی ایران به سادگی میتوان انواع و اقسام وسایل مانند ظروف كوچك و همین طور جعبه های باریك و كشیده كه با عنوان قلمدان به كار می رفتند را پیدا کنیم. پاپیه ماشه در حقیقت كاربردی جدید برای كاغذهای باطله است با این تكنیك ساده كه تمام وسایل و مواد مورد نیازش رامی توان در اكثر خانه ها یافت. در واقع پاپیه ماشه از طریق کاغذهای باطله ساخته میشود.

با پاپیه ماشه وسایل و ظروف بسیار زیادی می توان ساخت. مواد اصلی برای ساخت پاپیه ماشه كاغذ باطله یا روزنامه و چسب چوب هستند. به 2 روش میتوان اینکار را انجام داد: روش اول استفاده از روزنامه به صورت قطعات ریز روزنامه است كه در مخلوطی از چسب چوب و آب خیس شده و روی اسكلتی از مقوای ضخیم و یا یك اسكلت سیمی چسبانده می شوند. افزایش مقدار قطعات روزنامه باع می شود ضخامت لایه روزنامه بیشتر شود و اسكلت مقوایی یا سیمی پوشش كافی پیدا كنند. روش دوم تهیه نوعی خمیر به نام خمیر پاپیه ماشه از روزنامه است كه قابلیت شكل پذیری بیشتری دارد و به خصوص برای کارهایی كه نیاز به قالب گیری دارند(مجسمه سازی) بسیار مناسب و عالی می باشد. برای تهیه خمیر پاپیه ماشه 6 برگ روزنامه را به قطعات ۲ سانتی متری خرد كنید و در یك قابلمه بریزید. به اندازه ای آب اضافه كنید كه كاملاً سطح روی روزنامه را بپوشاند. آن را روی شعله گاز قرار داده و اجازه بدهید حدود نیم ساعت بجوشد. سپس این مخلوط را در یك مخلوط كن بریزید و آن را چند ثانیه روشن كنید تا روزنامه و آب باقیمانده خمیر پاپیه ماشه به صورت خمیر درآیند. خمیر پاپیه ماشه را در ظرف عمیقی بریزید و حدود یك چهارم پیمانه چسب چوب و یك قاشق روغن برزك به آن اضافه کنید و خمیر پاپیه ماشه را خوب ورز دهید تا كاملاً مخلوط شده و خمیری فرم پذیر حاصل شود. از خمیر پاپیه ماشه برای ساخت وسایل بسیار زیادی می توانید استفاده کنید. وسایل ساخته شده با خمیر پاپیه ماشه نسبت به محصولات ساخته شده از طریق روش اول دیرتر خشك می شوند و خشك شدن آنها ممكن است چند روز به طول بینجامد. پس از خشك شدن وسایلی كه از هر یك از طرق بالا می سازید آنها را با یك یا دو لایه رنگ سفید رنگ کنید و سپس از خمیر پاپیه ماشه برای خلق آثار هنری از قبیل مجسمه سازی استفاده کنید.

روشی دیگر برای ساخت خمیر پاپیه ماشه:

طرز ساخت خمیر پاپیه ماشه یا خمیر کاغذ

خمیر پاپیه ماشه را با دو روش میتوان استفاده کرد:

1.بعد از آماده کردن خمیر پاپیه ماشه میتوانیم آنرا بعنوان بافت به سطح کار بکشیم و سپس پتینه کاری کرد.

2.با این خمیر داخل کار را پر می نماییم و از آن حجمهای سبک و انعطاف پذیری می سازیم و یا با استفاده از آرماتور و خمیر پاپیه ماشه حجمهای بزرگ بسازیم و سپس پتینه کنیم.

مواد و وسایل لازم برای تهیه خمیر پاپیه ماشه:

شانه ی تخم مرغ _ چسب چوب یا چسب کاغذ دیواری

روش تهیه خمیر پاپیه ماشه:

شانه ی تخم مرغ را در آب گرم بخیسانید، پس از چند ساعت آب آنرا گرفته و درون مخلوط کن یا چرخ گوشت بریزید تا بصورت خمیر در بیاید چسب چوب رقیق شده را به آن اضافه کرده و ورز بدهید.

بعد از آماده شدن خمیر پاپیه ماشه، ظرفی که میخواهید از آن به عنوان قالب استفاده کنید را با وازلین چرب کرده و روی آنرا سلفون بکشید، سلفون را هم چرب کرده و شروع به قالب گیری با خمیر پاپیه ماشه کنید.

معمولا یک شبانه روز و شاید هم بیشتر طول میکشد تا ظرف شما خشک شود و بتوانید آنرا از قالب جداکنید.


برچسب ها: مجسمه سازی , آموزش مجسمه سازی , سمپوزیوم , سمپوزیوم مجسمه سازی , دوسالانه مجسمه سازی , عروسک سازی , آموزش طراحی , فایبرگلاس , هنر ایرانی , مجسمه آزادی , پاپیه ,
[ بازدید : 947 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 ] [ 15:00 ] [ آبان صالحی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]